Kosten gør en stor forskel for din sundhed, både fysisk og mentalt. Vil du gå 100% ind for antiinflammatorisk kost kræver det vedholdenhed og disciplin.

Undersøgelser viser, hvor stor betydning kosten har for en sund og stærk krop. Du forebygger ofte mange sygdomme - både fysisk og mentalt. Dog er det vigtigt at pointere, at hverken daglig sund antiinflammatorisk kost eller kosttilskud alene er tilstrækkeligt. Det kræver også,         

  • Frisk luft
  • Motion
  • Rolig nattesøvn
  • Afslapning
  • Tid til sociale formål

I antiinflammatorisk kost skal du vælge:

  • Sunde fedtstoffer som hørfrøolie og fiskeolie, hvor du får omega3
  • Sunde olier får du også i mandler og avocado
  • Grove grøntsager dagligt: grønkål, rosenkål, hvidkål, broccoli, rødbeder
  • Hvidløg, løg, gurkemeje og ingefær
  • Bælgfrugter: Linser, kikærter, butterbeans, sorte og hvide bønner
  • Mørke og farverige bær: Blåbær, brombær, solbær, kirsebær
  • Kornprodukter: Quinoa, byg, havre, rug
  • Vand: Rent vand

Anbefaling:

  • Dagligt indtag af min. 600 gram groft grønt – må gerne dampes let – men ikke koges.
  • Kød 1 gang om ugen
  • Smag retterne til med masser af krydderurter samt løg, hvidløg, gurkemeje og lidt ingefær
  • Fisk 2-3 gange om ugen
  • Bælgfrugter som tilbehør
  • Groft brød i begrænset mængder
  • Ca. 2 L vand
  • Som hygge de mørke og farverige bær – nødder og mandler

Det er bare rigtig svært at få spist de anbefalede mængder grønt dagligt, og derfor er STAÏ shaken et effektivt tilskud. Her får du både sunde fedtstoffer og masser af næringsstoffer, som kroppen enkelt og effektivt kan optage.

Jeg slutter med det, du bør undgå, hvis du vil leve antiinflammatorisk:

  • Tobak
  • Fastfood
  • Slik
  • Kager
  • Sodavand
  • Alkohol
  • Usundt fedt som især kommer fra dyr og mejeriprodukter.   
STAÏ v/livsstilscoach Jytte Bille                                                                                                    

     

     

     

    Del med dine vener