Levering indenfor 3 dage

Abonnement uden binding

100% plantebaseret

HØRFRØOLIE

Hørfrø, Blåsyre, Cadmium og Kræft 
Uddrag af artikel fra jan. 2016, Anette Harbech Olesen (Mad for livet) 

Hørfrø er naturens gave til vi mennesker. Fantastisk sunde, rige på de livsnødvendige fedtsyrer og fyldt med gavnlige og beskyttende plantenæringsstoffer. 
Jeg har omtalt og anbefalet hørfrø i stort set alle mine bøger og har nu samlet al den vigtigste viden her på siden. 


Først og fremmest så er hørfrø en fantastisk kilde til omega 3 fedtsyrer, og disse fedtsyrer har længe været kendt for at have en beskyttende effekt i relation til hjerte/kar sygdomme. 
Mindre kendt, men ligeså veldokumenteret, er det, at omega 3 fedtsyrer har stor betydning for hjernefunktionen og kan optimere alt lige fra din hukommelse til hjernens størrelse. Et dagligt indtag af omega 3 kan, sammen med indtag af en multivitamin/mineralpille af høj kvalitet, bremse hjernens degeneration og tilmed have en antidepressiv og nervebeskyttende funktion. Forskere har fundet, at de mennesker (og ikke mindst børn), der spiser mest omega 3, har større hjerne volumen og bedre kognitive evner end de, der ikke indtager omega 3. 

Til trods for hørfrøs fantastiske egenskaber, har Fødevarestyrelsen valgt at advare mod indtaget af kværnede hørfrø i store mængder, primært på grund af deres indhold af cadmium og blåsyre. Men Fødevarestyrelsen gør efter min mening alle vi forbrugere unødigt urolige. Der skal nemlig indtages særdeles store mængder, før hørfrø bliver problematiske. 


Hørfrø og Cadmium: Lad os tage problematikken med cadmium først. Du skal spise ca. 1 KILO hørfrø om ugen for at nå op på grænseværdierne for cadmium. Selvfølgelig spiser du andre fødevarer, der også indeholder cadmium, men 1 KILO kværnede hørfrø er immervæk en del. Cadmium får du, udover fra hørfrø, også fra andre frø, kerner og korn. F.eks. indeholder solsikkekerner langt de højeste niveauer af cadmium, men også pinjekerner, birkes, sesamfrø og korn har cadmium i sig, og cadmiumniveauerne kan variere meget afhængig af dyrkningsmetoder og områder. Bor du i nærheden af en trafikeret vej, kan det også øge dine cadmiumniveauer. 


Hørfrø og Blåsyre: Fødevarestyrelsen har ligeledes nævnt, at hørfrø indeholder blåsyre, også kaldet cyanogene glykosider. Det er korrekt, at hørfrø indeholder små mængder blåsyre, men det gør skallen på mandler også – ligesom abrikoskerner, der i stor stil anvendes til marcipan etc. Blåsyre findes også i kirsebær, æbler, abrikoser, blommer og i hindbær. Vi har ikke set advarsler mod at spise marcipan eller andre af de ovennævnte fødevarer, derfor er der efter min mening, heller ikke i denne sammenhæng, sundhedsmæssige problemer ved at indtage hørfrø i din morgenmysli eller i dit rugbrød. 


Hørfrø, Homoner og Kræft: Udover Fødevarestyrelsens advarsler, så er der desværre også blevet advaret mod indtag af hørfrø ved f.eks. hormonfølsomme kræftformer. Fejlagtigt – efter min mening. Der er der efter min bedste overbevisning ikke belæg for sådanne advarsler. De plantenæringsstoffer – bl.a. SDG – der findes i hørfrø, virker nemlig i særlig grad selektivt og beskyttende på østrogen-receptorerne i kroppen. Du kan derfor også ved hormonfølsomme kræftformer med fordel supplere din mad med et par skefulde kværnede hørfrø i morgenmyslien eller over frugtsalaten, og dermed få nytte af hørfrøenes gavnlige egenskaber. Du kan læse mere via linket herunder. 


Husk at vælge økologiske hørfrø: Økologiske hørfrø ser ud til kun at indeholde halvt så mange cyanogene glycosider i forhold til konventionelle hørfrø. Cyanogene glycosider findes alene i hørfrøene og ikke i hørfrøolien, da blåsyren sidder tilbage i “kagen”, når olien presses. Så der har du endnu en go’ grund til at vælge økologisk. :). 
Kort sagt, så er er hørfrø en fantastisk kilde til sundhed – en kilde som du roligt kan gøre brug af hver dag, så længe du bare holder dig til normale mængder.